Sunday, December 26, 2010

Jogging Selalu Bermanfaat? Belum Tentu, Baca Dulu 6 Fakta Ini

Selama beberapa dekade, jogging (berlari pagi) telah menjelma menjadi olahraga hemat biaya dengan manfaat yang cukup signifikan, seperti meningkatkan kebugaran dan kesehatan jantung. Bahkan jogging juga diyakini mampu meningkatkan kualitas metabolisme tubuh dan menurunkan berat badan. Namun, apakah manfaatnya seindah secarik puisi kertas Shakespeare?Greg Brookes, pakar kebugaran punya enam fakta tentang jogging.

Pertama,
ketika dilakukan, seseorang memiliki harapan besar bahwa jogging bisa menurunkan berat badan. Nyatanya, kata dia, hal itu tidak berhasil. Bahkan, Brookes menyatakan jogging menurunkan ukuran jantung seseorang.”Otot kecil menggunakan energi yang sedikit namun efisien. Jika jantung adalah otot dan Anda memaksanya bekerja dalam waktu yang lama, maka secara alami jantung akan menyusut untuk menggunakan sedikit energi untuk menjadi efisien. Jika Anda menginginkan ukuran jantung meningkat, maka Anda harus melatih kekuatan jantung Anda bukan berlatih memperbesar ukurannya, ” ungkapnya seperti dikutip dari dailymail, Senin (26/7).

Fakta kedua,
jogging menyebabkan cedera yang disebabkan pergerakan yang berulang-ulang pada otot lutut atau engkel. Menurut Brookes, jika seseorang semakin banyak lari, maka tubuh akan mempersiapkan untuk lari berikutnya. Saat itu, seseorang benar-benar menahan banyak lemak. “Ketika Anda berlari selama 2,5 jam, berat tubuh Anda ditopang sendi. Jika sendi secara terus menerus menahan beban, sendi Anda akan aus. Akibatnya, Anda menjadi rentan cedera,” paparnya.

Fakta ketiga,
sebagian besar individu percaya jogging membantu metabolisme berjalan baik. Sayangnya, keyakinan itu dinilai Brookes salah kaprah. Menurut dia, jogging membuat energi yang dikeluarkan tubuh kian besar. Lantaran kekurangan energi, tubuh mengambilnya dari jaringan otot.
‘Jika Anda benar-benar serius menginginkan otot Anda rusak dan ingin pula menurunkan metabolisme tubuh, sebaiknya Anda teruslah berjogging,” kata Brookes.

Fakta keempat,
keyakinan jogging membuat tubuh makin aduhai dan langsing merupakan mimpi belaka. Pasalnya, Brookes mengungkap jogging justru membuat seseorang gemuk. “Lemak merupakan bagian dari tubuh yang merupakan sumber energi. Semakin banyak Anda lari, tubuh akan mempersiapkan diri untuk lari berikutnya. Anda akan menahan lemak lebih banyak,” ungkapnya.
Alasan lain, kata Brooke, seseorang tidak akan ramping karena tubuh merupakan mesin yang mengagumkan. Tubuh, lanjutnya, akan mengadaptasikan apapun. Semakin banyak seseorang menghabiskan waktu berlari, manfaat yang diperoleh adalah minimnya energi yang digunakan. ‘Dan semakin sedikit kalori yang anda bakar,” jelasnya.

Fakta kelima,
jogging menyebabkan seseorang mengalami selulit. Brooke mengungkapkan, berlari atau jogging membuat sistem limfatik berjalan tidak normal. Sistem limfatik adalah suatu sistem sirkulasi sekunder yang berfungsi mengalirkan limfa atau getah bening di dalam tubuh. Akibat minimnya kelancaran sirkulasi getah bening menyebabkan munculnya selulit.
Fakta itu didukung oleh Marco Mastrorocco, Kepala pelatih dan Manager Gym Epic Kickboxing di London Barat. Mastrorocco menyatakan, jogging merupakan olahraga yang mengembangkan selulit pada tubuh. Kata dia, selulit merupakan bentuk kelainan fungsi dari sirkulasi getah bening yang mempengaruhi kulit. “Jika jogging terus dilakukan, maka radikal bebas akan merusak sel, ” ungkapnya.
Pendapat senada juga disampaikan Carole Caplin dari health club Lifesmart. Ia menilai kebanyakan kasus selulit disebabkan karena pekerjaan. Sayangnya, masyarakat salah memahami tentang selulit. “Olahraga memang baik untuk meredakan stres pada tubuh, namun, olahraga seperti joging merupakan penyebab selulit, sirkulasi limfatik yang keliru menyebabkan stres semakin bertambah,” cetusnya.

Fakta keenam,
Jogging tidaklah menghilangkan risiko seseorang terkena serangan jantung. Brooke mengungkap Jogging hanyalah mengurangi kalori, menguatkan jantung, dan metabolisme bila dilakukan selama 10 menit. Sayangnya, kata dia, banyak individu yang melakukan jogging secara berlebihan. Akibatnya, bukan manfaat yang didapat melainkan risiko gangguan kesehatan yang muncul.
Brookes percaya, jogging yang dilakukan secara berlebihan mengakibakan adanya metabolisme yang kebablasan. Maksudnya, ketika jogging normal, akan mengurangi kalori yang dibutuhkan. Sebaliknya, saat jogging dilakukan berlebihan, kalori yang dibakar melebih dari batas yang diperlukan. “Itulah yang berbahaya,” ingat dia.
Karena itu Brookse menyarankan agar setiap orang melakukan hal yang sewajarnya dengan pola olahraga yang terukur dan terstrukur. Misalnya, dalam satu waktu olahraga, hanya dibutuhkan 5 menit untuk pemanasan, lari cepat 30 detik, dan jogging 90 detik. “Ulangi pola ini tiga hingga 8 kali. Dengan pola tersebut, sama saja Anda bersepeda atau jogging di gym,” pungkasnya.

Tuesday, December 21, 2010

Bom tangan ditemui di pusat pelupusan di Arau





Sebutir bom tangan ditemui di tempat pelupusan sampah di Padang Siding dekat Arau malam semalam ketika seorang pemandu jentolak sedang melakukan kerja-kerja meratakan sampah di situ.

Timbalan Ketua Polis Daerah Arau DSP Lee Swee Meng berkata pihaknya menerima panggilan pukul 8.15 malam kira-kira 15 minit selepas bom itu ditemui dan bergegas ke lokasi.

Bom tangan itu dikatakan ditemui pemandu jentolak itu yang mulanya tidak menyangka objek besi yang ditemuinya di pusat pelupusan sampah itu adalah bom tangan.

Bom itu dimusnahkan di lokasi terbabit pukul 9 pagi ini kerana usaha memusnahkannya malam semalam tidak dapat dilakukan berikutan hujan.

Lee yang ditemui dilokasi itu hari ini menasihati orang ramai agar melaporkan kepada polis sekiranya menemui sebarang objek ganjil dan meragukan untuk tindakan lanjut. Bernama

          
                   + alahai dekat giler kot ngn kg ak...ni mmg kt kg ak,,nma pon kg ak..aduyai bhaya nih +

Friday, December 17, 2010

Rahsia Mengenal Wanita Dari Cara Berjalan


1. Jika berjalan, dari belakang kelihatan seperti tidak memijak tanah. Golongan wanita yang jalannya berginjat, konon wanita ini adalah wanita yang tidak jujur, kalau berbual, mulutnya laser dan menyinggung perasaan orang lain. Wanita yang berjalan seperti ini juga terkenal dengan sikap egonya. Lebih parah, wanita ini biasanya pemboros atau suka membazir wang tanpa berfikir sebelum berbelanja. Padahal, wang yang dimilikinya itu masih banyak kegunaannya. Tapi jangan berkecil hati, kerana wanita seperti ini biasanya menjadi pujaan ramai lelaki.

2. Jika berjalan, sering menoleh ke kanan and kiri. Wanita seperti ini biasanya pandai menyimpan rahsia. Walaupun ramai yang menganggap wanita seperti ini tidak jujur, suka menipu teman sendiri,dan merugikan teman bualnya, namun, ramai lelaki yang berusaha untuk menakluk hatinya. Konon wanita seperti ini senang diatur dan diuruskan.

3. Jika berjalan suka menunduk. Cara berjalan melambangkan wanita seperti ini memiliki sifat yang tertutup. Ia hanya akan berbual dengan orang-orang yang rapat dengannya dan boleh dipercayai untuk menyimpan rahsianya. Wanita seperti ini biasanya sukar untuk ditakluk hatinya. Disamping sikapnya yang dingin, wanita seperti ini tidak peduli dengan kehidupan cinta. Namun, jika ada lelaki yang berjaya menawan hati wanita dengan cara berjalan menunduk ini, dijamin akan mendapat kebahagiaan. Sebab, wanita jenis ini sangat setia, dan dia tidak akan mengkhianati lelaki yang dicintainya.

4. Jika berjalan menatap lurus ke depan. Wanita seperti ini biasanya memiliki pendirian yang teguh, bukan senang hendak menggoncangkan imannya. Jangan sekali-sekali menentang apa yang pernah dikatanya, jika anda tidak mahu mendengar dia berleter panjang lebar. Meski pendiriannya teguh, tapi dia selalu berselisih pendapat. Jangan hairan jika wanita seperti ini hanya mahu berbual dengan orang yang berpengalaman luas.

5. Jika berjalan badan bergerak ke kanan dan kiri. Wanita yang berjalan dengan gaya yang sedemikian tidak ambil kisah dengan masalah yang berlaku. Apa pun masalah yang ada dihadapannya, dia dianggap kecil. Padahal masalah itu sebenarnya memerlukan kebijaksanaan untuk diselesaikan. Kerana sifatnya yang suka ambil mudah ini, banyak persoalan yang akhirnya tidak dapat diselesaikan dan akibatnya merugikan dirinya sendiri.

6. Jika berjalan badan tampak tegak. Wanita ini tegas menentukan sikapnya sendiri. Dia tidak mahu urusan peribadinya dicampur oleh orang lain. Gaya bicaranya serius seperti ingin menunjukkan dia memiliki pendirian teguh. Yang menarik dari wanita ini, dia bertanggungjawap terhadap apa yang pernah dilakukannya. Dia menyenangi lelaki yang berdikari tanpa meninggalkan sifat-sifat romantiknya.

7. Jika berjalan seperti zirafah. Maksudnya, ketika melangkahkan kaki ,badannya ia kelihatan bergerak ke depan dan ke belakang. Wanita jenis ini sangat lemah perasaannya. Dia seorang yang mudah terasa dan mudah tersinggung. Jadi, jika anda berbual dengan wanita seperti ini kenalah menjaga perasaannya agar tidak tersinggung, kerana wanita ini mudah mengalirkan air mata.

setelah

....hallo everyone...perh busy kejer kt hep xsempat nk update blog....
...ni pon update ntah paper....
...nk update pon nk upload gmba jerk.....
....besala kaki bergambar hahhahaa....

....mmm lihatlah gambar konvokesyen.......
.....owyeah......
....to my fren maafla xdpat nk tagged u all....
...but u all da best owyeah.....

yeahh !

1 2 ready owyeah




akulah ahaha






Wednesday, December 8, 2010

Perjuangan yg belum selesai





....sungguh ku xsangka aku akan kecewa lagi..kecewa terhadap segala yg terjadi....perjuangan yg selama ini telah ku lalui seolah2 hancur begitu sahaja harini.....

.....jauh di sudut hati kecilku teras bagaikan dihiris sembilu pabila ke ketahui segalanya...aku telah bertungkus lumus selama ini demi mengejar sesuatu yg ku impikan namun ianya seolah2 mengejar gunung di awangan....

....daku kecewa lagi, hati aku xberdaya lagi...langkahku patah,tawaku musnah tenggelam di lamun ombak kesedihan...apa yg terjadi harini benar2 melemahkan seluruh tenga ku ini...aku xberdaya lagi...aku cuba untuk bangun dari kesilapan lalu namun daku masih xmampu..masih tercari-cari rentak yg xmungkin ku temui...

...sepi xterkata, hiba xternoda namun daku kan perlu teruskan segala..owh tidak...daku merasa seolah-olah daku tiada punca tiada haluan untuk terus maju kehadapan..apa yg daku usahakan apa yg daku harapan hancur lebur di mata ku tanpa ku sedari ..kealpaaan di kala mencari sinar masih lagi terserlah dalam diriku...daku yg sebelum ini mampu untuk bangun tetapi sekarang diri ini seolah2 patung batu yg xbernyawa...

......owh dunia, apakah masih ada lagi harapan untuk diriku?daku sememamagnya telah patah segalanya, pasrah akan takdir menimpa namun daku masih lagi mengharapkan seribu harapan buat mneyuluh kembali sinar hidupku....

...kekecewaan demi kekecewaan terus datang kepada diriku tanpa ada segan dan silu, tanpa ada simpati buat diriku...tak terdaya untuk daku menepisnya lagi...... 





Tuesday, December 7, 2010

Shooting

....hmm da lame asenye xupdate blog....maklumla busy..skg da cuti sem namun masih lagi busy tp xpela ape pon smua ni ak suke....hehehe...
....semenjak dua menjak nih macam bosan lak hidup kalo xbuat pape...xkn nk goyang kaki jer kot..huhu..
...mmm gamba da byk pas2 xreti2 lak nk upload..ni ha bru ade time mase waktu tika nk upload..simpan wat kenangan u oalls ...haha 

.. mari kita shooting yeah !














Tuesday, November 2, 2010

Koleksi gambar banjir

SMKDSA ( Sekolah Kluster Kecemerlangan ) sekolah lamaku dah tenggelam


Jalan Arau ke Kangar


Jalan terpaksa ditutup



Keperitan menghadapi dugaan
Hadapan Istana Arau
Pusat pemindahan banjir
Denai larian
Dalam kawasan sekolah_edited

Sekolahku terpaksa jua ditutup

Pagar Utama_edited








Hari ini 2.11.2010

Mangsa banjir di utara Perlis dipindahkan


KANGAR: Hujan lebat berterusan selama lebih 24 jam menyebabkan beberapa kawasan di utara Perlis dilanda banjir sejak malam tadi.
Sehingga 12.30 tengah hari ini, seramai 286 mangsa daripada 117 keluarga telah dipindahkan ke tiga pusat pemindahan.

Menurut jurucakap Bilik Gerakan Banjir Jabatan Kebajikan Masyarakat Perlis, pusat-pusat pemindahan dibuka di Sekolah Kebangsaan Batu Bertangkup, Sekolah Menengah Datuk Jaafar Hassan dan Dewan Orang Ramai Titi Tinggi Hilir.
Hujan masih turun di seluruh Perlis dengan pasukan penyelamat bersedia untuk memindahkan lebih banyak mangsa.

Tinjauan mendapati kerja-kerja memindahkan mangsa sedang dilakukan dan antara kawasan yang teruk terjejas ialah Titi Tinggi, Panggas dan Batu Bertangkup.

Beberapa batang jalan raya juga dinaiki air termasuk Jalan Kaki Bukit di kawasan Beseri dan jalan Titi Tinggi.


Kesemua enam pintu pelepasan air di Empangan Timah Tasoh telah dibuka ekoran paras air di empangan itu yang meningkat.-Bernama

Monday, November 1, 2010



Petang tadi rakan-rakan memberi tahu tentang hujan lebat di Perlis. Tadi baru terbaca berita di Bernama tentang banjir besar yang berlaku. Malah ramai yang sudah dipindahkan bagi mengelakkan kejadian buruk berlaku. Nampaknya kita dah menghampiri hujung tahun 2010, maka fenomena banjir di utara semenanjung Malaysia memang tak dapat dielakkan.

KANGAR 1 Nov. - Seramai 1,218 penduduk di daerah Padang Besar, Arau dan Kangar dipindahkan ke 14 pusat pemindahan di negeri ini berikutan keadaan banjir yang semakin buruk.

Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Negeri, Abdullah Ali memberitahu, sehingga pukul 6 petang ini, mereka yang terlibat termasuklah seramai 921 mangsa dari 226 keluarga di Padang Besar telah dipindahkan ke lima pusat pemindahan banjir di daerah berkenaan.

Katanya, mereka terdiri daripada 112 mangsa yang ditempatkan di di Dewan Titi Tinggi Hilir, Pusat Khidmat Mata Ayer (30), Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Datuk Jaafar Hassan (386), Sekolah Kebangsaan (SK) Batu Bertangkup (324) dan seramai 69 mangsa dipindahkan ke Dewan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM), Beseri.

"Sebanyak dua lagi pusat pemindahan banjir iaitu Guar Nangka dan SMK Tengku Fauziah di daerah yang sama turut dibuka untuk mangsa banjir namun sehingga kini jumlahnya masih belum diketahui," katanya di sini, hari ini. - Bernama


Puting Beliung di Mata Ayer, Perlis, Malaysia...wmv

Banjir di Perlis, lebih 1,000 dipindahkan

01/11/2010 8:21pm

KANGAR 1 Nov. - Seramai 1,218 penduduk di daerah Padang Besar, Arau dan Kangar dipindahkan ke 14 pusat pemindahan di negeri ini berikutan keadaan banjir yang semakin buruk.
Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Negeri, Abdullah Ali memberitahu, sehingga pukul 6 petang ini, mereka yang terlibat termasuklah seramai 921 mangsa dari 226 keluarga di Padang Besar telah dipindahkan ke lima pusat pemindahan banjir di daerah berkenaan.
Katanya, mereka terdiri daripada 112 mangsa yang ditempatkan di di Dewan Titi Tinggi Hilir, Pusat Khidmat Mata Ayer (30), Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Datuk Jaafar Hassan (386), Sekolah Kebangsaan (SK) Batu Bertangkup (324) dan seramai 69 mangsa dipindahkan ke Dewan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM), Beseri.
"Sebanyak dua lagi pusat pemindahan banjir iaitu Guar Nangka dan SMK Tengku Fauziah di daerah yang sama turut dibuka untuk mangsa banjir namun sehingga kini jumlahnya masih belum diketahui," katanya di sini, hari ini. 

- Bernama

Tanggal 1.11.2010

:: dugaan semakin hari semakin besar di mana dalam masa seminggu jer ak dapt dua berita yang agak merisaukan mengenai negeri ku...tempat ku membesar dan lahir......patah hatiku mendengar perlis menerima ketibaan puting beliung yang tidak dialukan..ketibaan musibah ini membawa seribu satu kerosakan dalam dan luar...dari zahir dan batin...segala yang terjadi membawa erti yang amat mendalam terhadap rakyat semua.....tidak pernah lagi negeri kecilku menerima azab ini..ya Allah ampunkanlah dosa kami semua....jangan jadikan negeri kami seperti negara indonesia di mana hampir separuh negara nya rosak....kami masih beriman ya Allah.....terlalu besar dugaan ini...ampunkanlah umatmu ya Allah......setelah puting beliung ni, daku menerima lagi satu berita yang agak mencabra di mana pada hari ini..tanggal 1.11.2010, negeri ku dilanda banjir besar di mana ia melibatkan banyak kawasan di dalam Perlis...maksudnya di sini hampir separuh negeri mengalami banjir....statistik dari jabatan meteorologi megatakan bahawa pada hari ini jumlah penduduk yang terpaksas nerpindah dalam negeri ku ke kawasan yang lebih selamat sebanyak 1000 orang...manakala di kedah pula melibatkan 400 orang....ternyata dengan ini negeri Perlis adalah lebih teruk keadaanya...kajian di jalankan , pada kali ini jumlah mangsa adalah lebih banyak daripada 5 tahun lepas...keadaan juga adalah lebih teruk daripada dahulu di mana kawasan arau telah ditenggelami air lebih teruk berbanding sebelum ini...yang lebih syahdunya kawasan sekolah ku di mana tempat daku menimba ilmu dari tingkata 1 hingga tingkatan 6 telah ditutup pada tarikh ini berikutan banjir berkenaan...malah lebih menyedihkan lagi, kawasan rumah daku yakni kampung daku turut terlibat dalam musibah kali ini...rumah daku juga turut dinaiki air..ibu dan bapaku telah menerima pangilan dariku dan mereka menyatakan bahawa keaadaan adalah tidak teruk di rumah ku namun daku masih lagi risau kerana bimbang mereka tidak mahu menceritakan perkara sebenar kepadaku kerana khuatir daku akan risau kerana sekarang merupakan minggu peperiksaan....apa yang menyedihkan daku, pada kali ini daku tidak dapat bersama mereka mengahadapi segala musibah ini...ya Allah,selamatkan mereka......kata-kata adikku masih lagi segar di dalam fikiran daku di mana dia telah berkata " kalau dulu boley la abg ada nk tlong ayah ubah apa yg patut,skg abg dok jauh,xdak sapa boley tlong..cian kt ayah nk bt smua bnda"....ayat ini amat menyedihkan daku..telah ku pack segala barang untuk pulang ke kampung halaman demi keluarga tersayang....pihak polis di perlis telah dihubungi untuk megetahui perkembangan semasa dan untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai situasi ini...langkah seterusnya ialah untuk menelefon sama ada perkhidmatan keretapi mahupun bas untuk pulang ke kamapung ..namun semuanya tiada pada malam ini..tiket kapal terbang juga telah habis menyebabkan daku makin tertekan...tunggu sehingga hari esok untuk mengetahui perkembangan selanjutnya...hanya doa dapat bersamaku sekarang.....aminnnnn ::

Tragedi di negeriku...PERLIS


Empat kampung dilanda puting beliung

Sebuah van syarikat keselamatan dan sebuah lori kecil diterbangkan puting beliung, ketika bencana alam itu melanda empat kampung dan sebuah taman perumahan di sini petang semalam.

Kedua-dua kenderaan yang sedang dibaiki di Taman Seri Lanchang itu, terapung beberapa meter dari bumi, sebelum dialihkan oleh puting beliung tersebut antara 20 hingga 30 meter dari tempat ia diletakkan untuk dibaiki di bengkel berkenaan.

Ketika diterbangkan puting beliung yang berlaku antara pukul 6 hingga 6.15 petang itu, van milik sebuah syarikat keselamatan itu berputar-putar di udara beberapa kali sebelum terhempas berhampiran pintu masuk ke bengkel Abau Motor.

Pemilik bengkel terlibat, Kelean a/l Eim, 45, memberitahu, dia melihat pusaran puting beliung putih telah menerbangkan kedua-dua kenderaan berkenaan bermula kira-kira pukul 6 petang.

"Saya nampak satu putaran angin berbentuk tajam iaitu besar di atas dan mengecil (tirus) ke bawah. Ia berwarna putih. Putaran itu pula secara bergulung. Takut ketika itu hanya Tuhan saja yang tahu.

"Apatah lagi ketika van keselamatan di bengkel saya diterbangkan kira-kira 30 meter dari tempat ia dibaiki. Sebuah lori kilang gula di bengkel ini juga diterbangkan kira-kira 20 meter.

"Turut rosak akibat puting beliung tersebut ialah sebuah kereta kerana pecah cermin, begitu juga sebuah bas yang cerminnya pecah akibat terkena objek terbang," ujarnya ketika ditemui di bengkel itu di sini malam tadi.

Sewaktu kejadian, Kelean juga memberitahu, dia sempat melihat pelbagai objek seperti papan ikan besar, tiang besi, papan tanda arah jalan dan batang-batang kayu diterbangkan secara berpusing-pusing.

Seorang lagi mangsa ribut di Taman Seri Lanchang, Rozana Abdul Rahman, 52, memberitahu, sebahagian daripada bumbung dan pintu utama rumahnya pecah akibat puting beliung tersebut.

"Kira-kira pukul 6 petang ketika sedang memasak, saya terdengar bunyi bising yang agak pelik di hadapan rumah. Apabila keluar ke ruang tamu saya melihat satu gumpalan putih merempuh cermin pintu utama rumah sehingga pecah.

"Selepas itu, terdengar pula satu rempuhan kuat di tingkat atas. Apabila naik saya dapati bumbung telah rosak. Syukur kepada Allah kerana saya selamat," ujarnya.

Empat kampung yang dilanda puting beliung itu ialah Kampung Alor Lanchang, Kampung Pulau, Kampung Kubang Gajah dan Kampung Padang Petani manakala sebuah taman perumahan pula ialah Taman Seri Lanchang.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Kebajikan, Hal Ehwal Pengguna, Badan Bukan Kerajaan (NGO) dan Tugas-Tugas Khas negeri, Mansor Jusoh serta Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Negeri, Abdullah Ali turut bergegas ke tempat kejadian malam tadi.

Mansor memberitahu, puting beliung kali ini mengakibatkan lebih 30 rumah rosak, tetapi ia tidak mencederakan mangsa.

"Setakat ini tiada kemalangan jiwa dilaporkan. Bancian JKM menunjukkan 30 rumah terlibat. Jumlah kerugian belum diketahui. Bantuan berkenaan akan disampaikan tidak lama lagi kepada keluarga yang layak," ujarnya.

                                                                                                                              Sumber: Utusan Malaysia

Sejarah Facebook



Facebook diluncurkan pertama kali pada tanggal 4 Februari 2004 oleh Mark Zuckerberg sebagai media untuk saling mengenal bagi para mahasiswa Harvard.

Dalam waktu dua minggu setelah diluncurkan, separuh dari semua mahasiswa Harvard telah mendaftar dan memiliki account di Facebook. Tak hanya itu, beberapa kampus lain di sekitar Harvard pun meminta untuk dimasukkan dalam jaringan Facebook. Zuckerberg pun akhirnya meminta bantuan dua temannya untuk membantu mengembangkan Facebook dan memenuhi permintaan kampus-kampus lain untuk bergabung dalam jaringannya. Dalam waktu 4 bulan semenjak diluncurkan, Facebook telah memiliki 30 kampus dalam jaringannya.

Dengan kesuksesannya tersebut, Zuckerberg beserta dua orang temannya memutuskan untuk pindah ke Palo Alto dan menyewa apartemen di sana.

Setelah beberapa minggu di Palo Alto. Zuckerberg berhasil bertemu dengan Sean Parker (cofounder Napster), dan dari hasil pertemuan tersebut Parker pun setuju pindah ke apartemen Facebook untuk bekerja sama mengembangkan Facebook. Tidak lama setelah itu, Parker berhasil mendapatkan Peter Thiel (cofounder Paypal) sebagai investor pertamanya. Thiel menginvestasikan 500 ribu US Dollar untuk pengembangan Facebook.



Jumlah account di Facebook terus melonjak, sehingga pada pertengahan 2004 Friendster mengajukan tawaran kepada Zuckerberg untuk membeli Facebook seharga 10 juta US Dollar, dan Zuckerberg pun menolaknya. Zuckerberg sama sekali tidak menyesal menolak tawaran tersebut sebab tak lama setelah itu Facebook menerima sokongan dana lagi sebesar 12.7 juta US Dollar dari Accel Partners. Dan semenjak itu sokongan dana dari berbagai investor terus mengalir untuk pengembangan Facebook.

Pada September 2005 Facebook tidak lagi membatasi jaringannya hanya untuk mahasiswa., Facebook pun membuka jaringannya untuk para siswa SMU. Beberapa waktu kemudian Facebook juga membuka jaringannya untuk para pekerja kantoran. Dan akhirnya pada September 2006 Facebook membuka pendaftaran untuk siapa saja yang memiliki alamat e-mail.

Selain menolak tawaran dari Friendster seharga 10 juta US Dollar, Zuckerberg juga pernah menolak tawaran dari Viacom yang ingin membeli Facebook seharga 750 juta US Dollar, dan tawaran dari Yahoo yang ingin membeli Facebook seharga 1 milyar US Dollar.

Tidak ada situs jejaring sosial lain yang mampu menandingi daya tarik Facebook terhadap user. Pada tahun 2007, terdapat penambahan 200 ribu account baru perharinya Lebih dari 25 juta user aktif menggunakan Facebook setiap harinya. Rata-rata user menghabiskan waktu sekitar 19 menit perhari untuk melakukan berbagai aktifitas di Facebook.

Sunday, October 31, 2010

JANGAN TAKUT KAHWIN AWAL!

Nota : Bagaimana seorang pelajar tahun akhir Universiti yang hampir bunuh diri kerana depresi setelah ditinggalkan kekasih mengubah kehidupannya 180 darjah menjadikannya insan yang paling bahagia di muka bumi ini dengan perkahwinan di usia awal. Berikut adalah coretan terus dari hati dan mata pena beliau tanpa sebarang editing…

Saya berusia 21 tahun, dan sudah berkahwin. Masih muda bukan? Suami saya berusia 23 tahun. Juga masih muda. Kami berdua masih belajar. Jadi, Mengapa berkahwin? Kalau ikut kata mak ayah, “Nak bagi bini makan apa? Pasir?”
Perjalanan cinta saya tidak mudah. Sebelum berkahwin, saya pernah teruk dikecewakan bekas kekasih. Dia minta masa 3 tahun dari tarikh kami “declare”, untuk bersedia untuk berkahwin. Hampir 3 tahun, saya ditinggalkan untuk perempuan lain. Kecewa? Sudah tentu. Jujur, saya hampir bunuh diri. Saya mengalami depression di maa saya disconnect dengan dunia luar.
Tapi selepas itu baru saya sedar kehadiran suami saya yang sudah 4 tahun menunggu peluang. Pada mulanya, saya ingat sekadar “cinta rebound”, tapi selepas 2 bulan berkenalan dan bercintan, suami saya melamar untuk berkahwin. Pada mulanya, saya ingat satu gurauan. Akhirnya si dia berani call ayah saya, dan minta izin untuk berkahwin, kerana takut kehilangan saya lagi.
Ayah saya pun dahulu berkahwin ketika belajar, tahun 1 peringkat ijazah. Suami saya pelajar perubatan tahun 3, dan saya Cuma tinggal 2 bulan untuk mengakhiri pengajian. Ayah saya bersetuju, dan memandangkan saya sudah kecewa, takut juga pisang berbuah dua kali. Akhirnya, kami berkahwin. Dengan mahar RM200, sebentuk cincin emas, tiada hantaran, tiada majlis, kami bernikah.
Simple bukan? Kenapa perlu pening??? Kalau anda lelaki, anda mesti ingin berikan segala yang terbaik untuk bakal isteri anda. Dan, kalau anda perempuan seperti saya, semestinya inginkan hantaran yang tinggi (lulusan ijazah sekarang, rate hantaran RM10K ke atas). Perlu tidak?
Maaf perempuan, kalau terasa. Saya bukan jual diri, saya tidak perlukan hantaran RM10-20K. Saya tidak letak harga untuk nilai diri sendiri dan harga cinta saya. Ini masalah kalau kita kahwin cara Melayu, da bukan cara Islam. Saya perempuan lulusan ijazah, saya ada tulang 4 kerat, dan saya boleh berusaha, kenapa perlu mengharap dengan lelaki? Suami bukan untuk dibebani, tapi untuk Disenangi. Isteri bukan untuk dibeli, tapi untuk dikasihi.
Kos kahwin sekarang paling rendah pun RM20K serba satu. Hantaran, majlis, belum baju, pelamin. Tapi cuba fikir, perlu tidak? Baju raya kan masih ada, cantik lagi. Kasut raya pun masih baru. Kenapa perlu buat majlis di hotel, dewan orang ramai kan ada? Kalau rasa sangat mahal untuk katering, boleh upah orang masak, tinggal sediakan bahan dan peralatan. Bersanding tak perlu, buat penat badan duduk macam tunggul depan orang.
“Seganlah. Nanti orang kata apa.” .. “Isk, buat malu belajar tinggi-tinggi, tak dapat hantaran”. Hai, ni mentaliti Barat. Bagi yang beragama Islam, ingat rukun nikah. Tanggungjawab selepas kahwin yang penting. Lebih baik duit sewa pelamin jadi duit persiapan untuk anak pertama. Prioritikan penggunaan duit anda. Kos bersalin bukan murah. Kalau di hospital kerajaan, paling kurang perlu ada RM400-500. Tapi di hospital swasta, minimum RM2000. Kos ada anak sangat tinggi sekarang.
Pernah cuba lihat harga setin susu bayi di pasar? Harga lampin pakai buang? Dan sekarang, anda masih terfikir pelamin itu penting? Ini tak kira duit nak beli kenderaan, beli rumah. Pening!! Jadi jangan bebankan diri anda dengan majlis perkahwinan yang membazir dan tidak perlu.
Saya bahagia sekarang. Boleh keluar dengan suami tanpa rasa takut dan malu, disentuh lelaki bukan mahram. Dan suami saya tidak perlu takut saya diambil lelaki lain seperti dulu. Apa semua yang pasangan bercinta lakukan, kini kami lakukan dengan halal. Dan kami boleh lakukan lebih dari itu, dengan halal. Tidak perlu risau. Kami aman dan bahagia. Saya dan suami masih bercinta. Masih belajar mengenal sesama sendiri. Dan percayalah, tak guna bercinta lama-lama.
Seganlah keluar dengan pasangan yang tidak halal untuk anda. Saya dan suami, masih seperti pasangan yang baru bercinta. Saya mampu tanggung hidup sendiri, kerja dan cari duit sendiri. Buat apa menyusahkan suami? Dan suami berusaha belajar bersungguh-sungguh (bagi pelajar perubatan, anda faham maksud saya),untuk mendapat keputusan yang cemerlang. Saya tahu ego lelaki tercabar, tetapi saya jujur cintakan suami saya. Saya tak ingin jadi beban, cukup asal dia berasa senang dengan saya.
Tidak perlu nafkah yang besar, semampu yang ada saya terima. Bakal-bakal isteri sekalian, bersyukurlah dengan suami anda. Dan bakal-bakal suami sekalian, hargai isteri kamu. Terima kekurangan dan kelemahan pasangan anda. Persamaan membina keserasian, perbezaan itu melengkapkan.
Rezeki Tuhan ada di mana-mana. Jangan putus asa. Berkahwinlah! Semoga anda semua merasa tenang dan bahagia.

Friday, October 29, 2010

10 PETANDA DIA ADALAH JODOH KITA..

 Firman Allah SWT, bermaksud "Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu
(Surah Muhammad, ayat 7)
Gunakan seluruh pancaindera
Jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan oleh Allah yang maha Esa. Tetapi bagaimana kita mengetahui dia memang ditakdirkan untuk kita? Allah SWT mengurniakan manusia telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan aka untuk berfikir. Jadi gunakan sebaik-baiknya bagi mengungkapkan rahsia cinta yang ditakdirkan. Dua manusia yang rasa mereka dapat hidup bersama dan memang dijodohkan pasti memiliki ikatan emosi , spiritual dan fizikal antara keduanya. Apabila bersama, masing-masing dapat merasai kemanisan cinta dan saling memerlukan antara satu sama lain. Lalu gerak hati mengatakan, dialah insan yang ditakdirkan untuk bersama. Benarkah ia seperti yang diperkatakan?
Berikut adalah 10 petanda yang menunjukkan dia adalah jodoh kita.
1.Bersahaja
Kekasih kita itu bersikap bersahaja dan tidak berlakon. Cuba perhatikan cara dia berpakaian, cara percakapan, cara ketawa serta cara makan dan minum. Adakah ia spontan dan tidak dikawal ataupun kelihatan pelik. Kalau ia nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia sedang berlakon. Kadang-kadang, kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon. Tetapi, apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, maka dia adalah calon hidup kita yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh kita.
2.Senang bersama
Walaupun kita selalu bersamanya, tidak ada sedikit pun perasaan bosan, jemu ataupun tertekan pada diri kita. Semakin hari semakin sayang kepadanya. Kita sentiasa tenang, gembira dan dia menjadi pengubat kedukaan kita. Dia juga merasainya. Rasa senang sekali apabila bersama. Apabila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya. Tidak kira siang ataupun malam, ketiadaannya terasa sedikit kehilangan.
3.Terima kita seadanya
Apapun kisah silam yang pernah kita lakukan, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini kita yang mulakan. Dia juga tidak mengambil kisah siapa kita sebelum ini. Yang penting, siapa kita sekarang. Biarpun dia tahu yang kita pernah mempunyai kekasih sebelumnya, dia tidak ambil hati langsung. Yang dia tahu, kita adalah miliknya kini. Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.
4.Sentiasa jujur
Dia tidak kisah apa yang kita lakukan asalkan tidak menyalahi hukum hakam agama. Sikap jujur yang dipamerkan menarik hati kita. Kejujuran bukan perkara yang boleh dilakonkan. Kita dapat mengesyaki sesuatu apabila dia menipu kita. Selagi kejujuran bertakhta di hatinya, kebahagiaan menjadi milik kita. Apabila berjauhan, kejujuran menjadi faktor paling penting bagi suatu hubungan. Apabila dia tidak jujur, sukar baginya mengelak daripada berlaku curang kepada kita. Apabila dia jujur, semakin hangat lagi hubungan cinta kita. Kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati. Jadi, dialah sebaik-baik pilihan.
5.Percaya Mempercayai
Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Adakalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban yang ditanggung. Apabila kita mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahsia kita selamat di tangannya? Bagi mereka yang berjodoh, sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani mereka. Mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia-rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan-rakan yang lain. Satu lagi, kita tidak berahsia apa pun kepadanya dan kita pasti rahsia kita selamat. Bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya.
6.Senang Bekerjasama
Bagi kita yang inginkan hubungan cinta berjaya dan kekal dalam jangka masa yang panjang, kita dan dia perlu saling bekerjasama melalui hidup ini. Kita dan kekasih perlu memberi kerjasama melakukan suatu perkara sama ada perkara remeh ataupun sukar. Segala kerja yang dilakukan perlulah ikhlas bagi membantu pasangan dan meringankan tugas masing-masing. Perkara paling penting, kita dan dia dapat melalui semua ini dengan melakukannya bersama-sama. Kita dan dia juga dapat melakukan semuanya tanpa memerlukan orang lain dan kita senang melakukannya bersama. Ini penting kerana ia mempengaruhi kehidupan kita pada masa hadapan. Jika tiada kerjasama, sukar bagi kita hidup bersamanya. Ini kerana, kita yang memikul beban tanggungjawab seratus peratus. Bukankah ini menyusahkan?
7.Memahami diri kita
Bagi pasangan yang berjodoh, dia mestilah memahami diri pasangannya. Semasa kita sakit dia bawa ke klinik. Semasa kita berduka, dia menjadi penghibur. Apabila kita mengalami kesusahan, dia menjadi pembantu. Di kala kita sedang berleter, dia menjadi pendengar. Dia selalu bersama kita dalam sebarang situasi. Tidak kira kita sedang gembira ataupun berduka, dia sentiasa ada untuk kita. Dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan. Kata orang, "lidah sendiri lagikan tergigit", inikan pula suami isteri'. Pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih. Apabila dia sentiasa bersama kita melalui hidup ini di kala suka dan duka, di saat senang dan susah, dialah calon yang sesuai menjadi pasangan hidup kita.
8.Tampilkan kelemahan
Tiada siapa yang sempurna di dunia ini. Tipulah jika ada orang yang mengaku dia insan yang sempurna daripada segala sudut. Pasti di kalangan kita memiliki kelemahan dan keburukan tertentu. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup kita, dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita. Sudah tentu bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasihnya. Malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada kita. Misalnya, apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari, dia tidak menghalang kita daripada melawatnya.Apabila kita dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing, memang ditakdirkan kita hidup bersamanya.
9.Kata hati
Dengarlah kata hati. Kadangkala, manusia dikurniakan Allah deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya. Dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing. Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindakbalas pada situasi tertentu. Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk kita? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.
10.Solat Istikharah dan Tawakkal
Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Allah SWT. Manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang maha esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon, diberi petunjuk melalui mimpi atau gerak hati. Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan sembahyang Istikharah dan memohon supaya Allah memberikan petunjuk, insya-Allah dengan izinnya kita mendapat petunjukNya. Jika dia pilihan kita, buatlah keputusan sebaiknya. Jika tidak, tolaklah dia dengan baik. Semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia. Setelah semuanya diusahakan, berserahlah kepadaNya dan terus berdoa. Ingatlah, nikmat di dunia ini hanya sementara.Nikmat di akhirat adalah kekal selamanya.

Sunday, October 17, 2010

Owh lappy bila nk pulih

kena sambung sana sini aduyai
lappy kesayanganku da lama injured tp xdapt dipulihkan...

apa nk wat bajet mmg xcukup sem ni...hrga nk repair pon spruh lagi harga notebook baru...nk beli lain tp syg....owh syg sgt2...bermacam2 kenanganku bersamamu huhu..............tgok la apa da jadi,.mmmmm...nak buat keja semua kt umah penat la camni..kalo group discussion pon cmner nk wat on the spot...semua kena balik dulu baru keja jalan...alangkah indahnya kalo duit senang2 ja dapat.........
kaalo nk ikutkan byk gak duit dapt sem nih tp ntah la mana pegi...mcam berhantu ja duit ish3...
dua2 acer lak tuuu
inilah akibatnya..nasib baik ada gak lcd screen ni ha..









Monday, October 11, 2010

NR students

KEMUDAHAN BERSUKAN TERBUKA kepada pelajr NR UiTM ....

(bermula dari 10.10.2010)...........

Tempat : De7 Futsal (Roof Top,Pasaraya Bintang.Seksyen7)....
Masa : Isnin dan Rabu (5.00 ptg-11.oo mlm)....
Ahad (2.00 ptg-6.00 ptg)....

* 1 Gelanggang Futsal....
* 3 Gelanggang Badminton....

Semuanya adalah PERCUMA....
Marilah menjayakannya....
Majulah sukan untuk UiTM....

Tuesday, October 5, 2010

HAri FaMily mc227 1 2 3 oktober 2010


HAri FaMily mc227 1 2 3 oktober 2010
Tarikh yg agak best la bg ak n INC club students coz kmi ada family day kt Pd...dapt la gak hlgkan tension hjung2 mggu ni ha wlpon asa mcm xtrisi jer masa lpang......nmun mcm sem sblm ni fmly day msti da smthing cam games pa smua la bg stdnt njoy tp bkn njoy but learn smthng from that....
Tp prkara yg masih lagi maintain ialah ak masih lagi seorg jejaka lam group adeyai....mcm da xde dah dak laki lam INC ni ha..xabeh2 nk smbat ak sorg2 huhu...tp xpe la ak da biasa so layan je..haha yg pntg dpt bunag smua...wlpn xsmua stress...
                               Rutin perjalann prgam lebey kurg mcm ni wlpon ada yg kurang kot..
Mula2 pada pkul 6 pg
( 1 oktober 2010 )

kmi kn kmpul kt UIc pnya parking lot kt tmpat bas 2 ha...kunun2 6 pg lah nk brtolak hhaha...cam besa la jnji melayu dkt kul8 bru nk jalan...ceh terbntut masa td ak..arhh ptong stim tol la.....kt dalm bas 2 ha pmbhgian bas yakni di mana part 3a kna naik bas ngn dak part 1...alaaa jalan jalah..mcmla xknal plak...ak ni dah la byk mlut...haha ckp jala wtpa nk malu...malu xpyh masuk masskomm yer adik2 haha..
bas da jalan...sampai ke destinasi pertama
destinasi pertama ni best sgt coz kt cni kmi dapt jmpa adik2 yg istmwa...wt pertama kali ku melihat mereka terasa diri ini bgtu bertuah,..syukur padamu ya Allah..ak kasihan mlhat mereka..keadaan mereka tdk semprna ada yg xphm apa org ckp ..bak kta pepatah mereka serba kekurangn....di sini kmi brgtong ryong..tlong apa yg ptt..bershkn kwasan...ajar adik2 ini apa yg ptt..pas2 kmi trusakn perjalan ke tmpat kem iaitu Branley kem ..sblah ja ngn PLKN...seb baik la dlu xkna g PLKN...tdak lam hutan la ak 3 bulan..perhh xdak life huhu....
tiba di Branley kem
ha smpai pon akhrnya kt tmpat ni asa2 lam kul 10 11 cam2 la..ari jumaat tp xpa prjalanan lebey 2 marhalah so xperlu g smbhyang jumaat..time ni take rest tp da 3x kna tkar blik agk pnas ati la jugak..nk rest pon susa..adoyai...mm xpela sbar jela standard kem lah 2...mmm tggu smua dtg pas2 ada pmhgian kumplan la plak...mmmdalm pmghgian ni ak sorg lagi laki ??? arhhh not fair like last sem....arhh xpela lyan jela lgpon geng2 part3 gak yg bykn lam group ak wlpon diorg pmpn..just xnk masam2 muka jala huh....so dalam group ni adalah group 1..lam group ni ada ak, mar ( part4 ), nabilah ( part2 ), aida, ika, syalikha, Julie ( part3c )......
masa ni ptg n mkn2 n malm nnt ad present group masing2 pnyer chears, bndera, logo n nma kmpulan...pkir pnya pkir pnya think maka c aida pn dgn bangganya mgluarkan n mmuntahkn idea beliau...haaaa kta bg kmpuln kta nma MOLOT katanya..knapa MOLOT??? Sebab dgn mlut kta bley ckp bnda ngtif...ckp bnda pstif dan smua mnusia ada mlut ktanya...haha bijak2 c aida ni ha ngn gila2 pnya prangai hahaha....bndra dilukis ngn gmbar mlut...yg xleh blah bndra dicium ngn lipstick hahaha lwak3....logo pon cm2 ...semangt giler nk present but i loike heeeeeee.........tiba malam hari mnjanjikan kegembiraan untk present tp cuak pon ada gak ..besala bnda gila2 ni tkot plak org ktuk ahaha but till the end of presentation,everybody like our performance haha